Фінансові моделі та дилема інвестора
Типи фінансових моделей
Фінансова модель містить три основні структурні блоки: вихідні дані, розрахунки та результати. Існує кілька поширених типів фінансових моделей, усі вони можуть бути використані під конкретні цілі:
  • Оцінка/розвиток/купівля бізнесу
  • Залучення капіталу
  • розширення або консолідація бізнесу та ринку
  • Продаж або відчуження активів і бізнес-одиниць
  • Розподіл капіталу
  • Бюджетування та прогнозування
  • Підготовка до бізнес-операцій (злиття, викуп акцій, корпоративні покупки)
Модель трьох тверджень
Одна зі стандартних фінансових моделей для прогнозування ефективності бізнесу на певний період - це модель трьох тверджень, яка включає в себе:
  1. Звіт про прибутки та збитки. Він відображає чистий прибуток компанії та фіксує його протягом фінансового року.
  2. Звіт про рух грошових коштів. Враховує інвестиційну та фінансову діяльність. У ньому використовують показники негрошових витрат і зміни в чистому оборотному капіталі для коригування чистого прибутку компанії.
  3. Балансовий звіт: відображає активи бізнесу та джерела фінансування.
Модель містить певні припущення щодо операцій, таких як темпи зростання виручки, операційна маржа та чистий прибуток.
«Заглядати занадто далеко вперед у майбутне – недалекоглядно». Вінстон Черчилль

Усе дорожчає, зокрема й гроші. Жонглювання ключовими фінансовими показниками і термінами вже давно не викликає довіри. Цінується вміння говорити з потенційними інвесторами «однією мовою». Розробка фінансової моделі - найважливіший етап входу на ринок інвестицій.

Фінансова модель - це не набір чисел і графіків для слайдів, а ефективний інструмент управління, який допомагає прораховувати різні сценарії розвитку і перспективи бізнесу. У будь-якому разі без конкретики і розрахунків довгострокові прогнози під час інвестування виглядають ненадійно й абстрактно. Тож предметний інтерес викликає співвідношення «ризик/прибутковість». Якісно підготовлена фінансова модель розв'язує дилему інвестора, демонструє, як він може зберегти гроші та примножити вкладене, відповідаючи на запитання:
  • Хто є клієнтами бізнесу та який обсяг ринку?
  • Які основні драйвери доходів і витрат?
  • З чого складається вартість бізнесу?
  • Що пропонується інвесторам і скільки вони зможуть заробити?
Модель консолідації
Об'єднує дані з різних джерел і допомагає отримати повну картину про фінансовий стан і перспективи компанії. У порівнянні з моделлю суми частин, модель консолідації підсумовує кожну бізнес-одиницю.

Бюджетна модель
Бюджетна модель проста і життєво необхідна для бізнес-планування компанії. Залежно від фінансового календаря можна включати як щомісячні, так і квартальні показники. Як і модель із трьома звітами, бюджетна модель також містить звіт про прибутки та збитки і дає змогу фінансовим аналітикам планувати на майбутні роки.

Модель дисконтованих грошових потоків
Модель дисконтованих грошових потоків (DCF) показує, чи є поточна ринкова вартість компанії заниженою або завищеною. Вона враховує тимчасову вартість бізнесу шляхом дисконтування прогнозованих вільних грошових потоків (позикових або не позикових), показуючи прогноз майбутніх доходів і витрат, перерахованих на сьогоднішню дату.

Модель злиття і поглинання (M&A модель)
Ця модель оцінює фінансові наслідки злиття і поглинання компаній. Презентуючи проєкт, потрібно показувати інвесторам, як злиття бізнесу вплине на фінансові показники компанії, уявити ймовірні вигоди та ризики.

Модель сумарної вартості
Об'єднує кілька моделей DCF і різні фінансові показники для оцінки загальної вартості компанії. Потрібно показати інвесторам ключові фактори, що впливають на вартість та як вони взаємопов'язані.

Модель прогнозування
Порівнюючи прогнози на майбутнє з поточними оцінками бюджету, модель допомагає оцінити можливе зростання бізнесу. Інвесторам презентують прогнози щодо доходів, витрат і прибутків компанії на основі поточних даних та аналізу тенденцій.

Модель первинного публічного розміщення акцій (Модель розрахунку ціни опціонів)
Ще одна модель, корисна для інвесторів і корпоративних установ, - це модель первинного публічного розміщення акцій (IPO). Модель IPO вимагає, щоб аналітики оцінювали потенційну цінність свого бізнесу порівняно зі схожими компаніями на основі базового припущення щодо того, скільки потенційні інвестори заплатять за потенційні акції бізнесу.
Компанія Єйфос Хаб рекомендує
Пошук інвестора - шлях непростий, не бійтеся слова «ні»: 300 інвесторів відмовили Волту Діснею, коли він шукав гроші на будівництво Діснейленду! Відмови можуть дати цінну інформацію про те, що шукають інвестори і як ви можете поліпшити свою пропозицію.
Фінансові консультанти ТОВ «Єйфос Хаб» допомагають стартапам розробляти фінансові моделі їхніх проєктів, беруть участь у пошуку інвесторів, готують презентації та представляють фаундерів на перемовинах із замовниками та інвесторами.
Залишити заявку на консультацію