Інвестиції у ваш бізнес: як підготуватися і залучити капітал
Ємкий OnePager
OnePager — опис стартапу на одній сторінці, тизер вашого проєкту або продукту, який не потрібно довго вивчати, докопуючись до суті. Важливо донести ключову ідею вашого проєкту, показати обсяг ймовірного ринку; описати вимоги до персоналу; вказати суму очікуваних інвестицій; визначити вигоди, яку може отримати інвестор.

Причини відмов
Виходячи з досвіду роботи компанії Єйфос Хаб, ми можемо виокремити чотири головні причини, через які інвестор найчастіше відхиляє пропозицію потенційних позичальників:
  1. Переоцінка обсягу ринку та його перспектив.
  2. Не привабливий ринок («не трендовий»), який має низький мультиплікатор інвестицій.
  3. Немає унікальної торговельної пропозиції та конкурентної переваги.
  4. Інвестор не зацікавлений у сфері та галузі.
Презентація фінансових даних інвестору
Переходьте одразу до цифр. Інвестори — люди зайняті та цінують свій час. Обговорюйте фінансові питання з прив'язкою до поточної стадії проєкту та його показників. Найкраще представити бізнес-план із ключовими даними: оцінка ринку, витрати, доходи, виторг, рентабельність і прибуток. Важливо рухатися від більшого до меншого: насамперед покажіть загальну вигоду, яку може отримати інвестор від своїх вкладень. Аргументуйте і підкріплюйте свої слова цифрами та розрахунками. За потреби заглиблюйтеся у деталі, підкреслюючи можливі ризики.
Ви зустрічаєтеся з інвесторами й отримуєте відмови? Водночас щиро не розумієте, чому вам не хочуть давати гроші.

Що насправді цікавить інвестора, крім прибутку та повернення вкладеного? Що їм рухає і що він шукає у стартапах та бізнесах? Доки ви не розберетеся в цьому, то й далі діятимете навмання. А ваші шанси отримати фінансування наближатимуться до нуля. Задовго до того, як ви почнете шукати інвестора, необхідно ретельно підготуватися та виконати серйозну «домашню роботу».

З чого почати?
Для того, щоб на ваш проєкт звернули увагу, важливо правильно розповісти про нього і про те, як ви збираєтеся збільшити гроші інвестора, а для цього:
  • Дайте відповідь на запитання: «Яку конкурентну перевагу має ваша ідея?» (інноваційність продукту, команда, досвід).
  • Підготуйте короткий лист-пропозицію та розішліть його потенційним інвесторам.
  • Створіть презентацію, опишіть чітко та стисло всі ключові моменти вашого проєкту. Важливо продемонструвати стартову точку А, в якій перебуватиме проєкт на початковому етапі (продукт, прибуток, команда).А потім показати, куди ви плануєте привести проєкт завдяки залученню інвестицій — точку В.
  • Сформулюйте чіткий оффер: скільки грошей вам потрібно залучити і на яких умовах.

Сума та умови
Перш ніж прямувати до інвестора, важливо чітко визначити, яку суму ви хочете залучити та на яких умовах. Бо інакше ви можете витратити чимало нервів та укласти невигідну угоду. Ставте чіткі цілі, обговорюйте конкретні цифри й методично перебирайте можливі варіанти. Не гайте час і відмовляйтеся від того, що не відповідає вашим критеріям.

Список інвесторів
Складіть список інвесторів, які вже інвестували кошти в схожі сегменти ринку. Зазвичай інвестори обирають для себе пріоритетні напрямки. Має сенс звертатися до тих, хто працює з напрямком та ринком, що вас цікавлять, тому що вони краще розуміють його динаміку і тенденції.

Зверніть увагу на інвестиційні фонди, які активно шукають нові проєкти у вашому сегменті. Ознайомтеся з їхнім портфоліо, аби зрозуміти, які компанії вони підтримували раніше.
Аналіз ринку. TAM, SAM, SOM, PAM
Розмір ринку не нескінченний. У будь-якого товару або послуги є обмежена кількість покупців. Прорахувати окупність інвестицій, оцінити перспективи та підготувати бізнес-план допомагає методологія оцінки обсягів ринку TAM, SAM, SOM, PAM. Кожна метрика відповідає сегменту ринку. Сегменти вкладені один в одного.

Total Addressable Market (TAM) — це загальний обсяг ринку. TAM враховує найширше коло споживачів: потенційних покупців, клієнтів конкурентів, а також тих, хто поки що не користується аналогічними товарами чи послугами. TAM враховує всіх, у кого є потреба в продукті. При цьому неважливо, чи готові вони придбати товар прямо зараз чи ні. TAM показує ідеальну ситуацію, за якої продукту вдалося охопити весь ринок.

Served Available Market (SAM) — доступна або фактична емкість ринку, частина TAM, яку можна обслуговувати. SAM показує, скільки грошей витрачають на розв'язання цієї проблеми клієнти конкурентів. SAM враховує як прямих конкурентів зі схожим продуктом, так і аналоги, які використовують замість нього.

Serviceable Obtainable Market (SOM) — це реально досяжний обсяг ринку, частина SAM, яку можливо реально зайняти. Він показує той обсяг продажів, якого можливо досягти зараз. SOM враховує можливості та обмеження, які є у бізнесу на цей момент: маркетингову стратегію, бюджет на просування, канали для залучення. SOM буде ще меншим, ніж SAM, але він найближчий до реальності.

Potential Available Market (PAM) — потенційний обсягринку. Показник враховує не тільки поточний стан ринку, а й можливі зміни в майбутньому (зростання або падіння). PAM розраховують виходячи з розмірів цільової аудиторії тих, кого може зацікавити продукт.

Відмова інвестора — поширена і часто болюча ситуація в історії будь-якого стартапу. Але не варто думати про поразку. Зробіть крок назад і оцініть ситуацію. Проаналізуйте причини відмови, змініть стратегію пошуку коштів і продовжуйте працювати.
Інвестор відхилив вашу ідею? ТОВ "ЄЙФОС ХАБ" допоможемо вам проаналізувати причини відмови. Ми скоригуємо стратегію вашого бізнесу та надамо експертну підтримку в залученні інвестицій.
Залишити заявку на консультацію