Процес управління ризиками в будь-якій компанії (та й у житті теж) складається з тих самих кроків: спочатку ризики потрібно виявити, потім оцінити, спробувати їх пом'якшити, склавши план подальших дій. Врешті-решт, досліджувати та проконтролювати результат.
Теоретично управління ризиками стоїть «на трьох китах»: корисності, регресії та диверсифікації. Необхідно оцінювати не тільки ймовірність виникнення ризику, але й його наслідки для бізнесу або інвестора.
Рішення з управління ризиками зменшують ймовірність фінансових втрат. Інвестор розподіляє капітал, заздалегідь оцінюючи потенційну прибутковість та ризики.
Ідентифікація ризиківНайбільш проблемний етап — пошук і визначення потенційних загроз, які можуть вплинути на бізнес. Застрягти на цьому кроці доволі легко — оцінити та прийняти реальність буває дуже важко. У бізнесі зазвичай розглядають зовнішні фактори впливу: економічні та політичні зміни, конкуренцію на ринку. І внутрішні чинники: проблеми системи управління, питання, пов'язані з персоналом і співробітниками, зміни в продуктах або послугах.
Аналізуючи зовнішнє середовище, оцінюючи внутрішні процеси та прогнозуючи майбутні події, важливо розглянути ризики, пов'язані з: відходом з ринку основних постачальників, розбіжностями між партнерами, фінансовою невизначеністю, юридичними зобов'язаннями, технологічними проблемами та помилками стратегічного управління.
Аналіз ризиківНа цьому етапі оцінюють ймовірність виникнення і ступінь впливу на бізнес усіх виявлених ризиків — якісний аналіз на ймовірність і наслідки. Зібрані статистичні дані прийнято використовувати саме для побудови якісних моделей можливих ризиків.
Оцінюють ризики:
- нефінансові, не пов'язані з втратою грошей (операційні, правові, репутаційні, регіональні, трансфертні)
- динамічні, їхня ймовірність і наслідки залежать найчастіше від зовнішніх чинників (політичні, економічні, соціальні, екологічні та професійні)
- статичні (форс-мажор, надзвичайна ситуація, катастрофа)