Як продати свій бізнес. Що впливає на вибір покупця?
Як визначити вартість бізнесу
Той, хто не замислюється про капіталізацію ресурсів заздалегідь, ризикує зіткнутися з серйозними проблемами в майбутньому. Чи зросте вартість бізнесу? Чи зможете ви його продати? Ці питання важливо розглянути ще на етапі його розвитку.

Перш ніж шукати покупця, потрібно визначити реальну вартість вашого бізнесу. Для цього використовують один із чотирьох варіантів:
1. Витратний метод оцінки застосовують, якщо бізнес не приносить прибутку і власник хоче повернути вкладені кошти.
2. Дохідний метод ідеально підходить для простих бізнесів без складних активів. Помноживши середньомісячний чистий прибуток на 12 і додавши до цієї суми вартість матеріальних активів, ви отримаєте середню вартість компанії на ринку без урахування особливостей бізнесу.
3. Порівняльний метод говорить сам за себе. Для оцінки потрібно порівнювати свій бізнес з аналогічними, знайти на ринку схожі за параметрами пропозиції і виставити близьку ціну.
4. Ринковий метод порівнює бізнес з недавно проданими аналогічними компаніями. Цей метод часто використовується для оцінки вартості бізнесу в динамічних галузях, де легко знайти дані про продажі схожих компаній.

Правильно визначити точну вартість бізнесу з урахуванням його прибутковості, ситуації на ринку та зовнішніх чинників, які можуть впливати на бізнес-процеси, допомагають аналітики компанії ТОВ "ЄЙФОС ХАБ".

Ключові фінансові показники: як оцінити та представити
Щоб продати бізнес на вигідних умовах, важливо грамотно представити його фінансові показники. Це дасть змогу покупцям побачити реальну цінність компанії та її потенціал на ринку. Презентація фінансових показників компанії під час продажу бізнесу - це один із ключових моментів, який може істотно вплинути на суму майбутньої угоди.

Інвестори насамперед дивляться на P&L (звіт про прибутки та збитки). Хтось оцінює компанії щодо зростання прибутку, хтось дивиться на оборот бізнесу, хтось - на зростання маржі.

Будь-яке зростання компанії необхідно порівнювати з темпами зростання ринку. Потенційним покупцям потрібна структурована інформація про:
  • вартість компанії в майбутньому
  • темпи зростання компанії (врахуйте, що аналізувати зростання компанії у відриві від зростання ринку неефективно).
  • доходи та витрати;
  • матеріальні та нематеріальні активи
  • відомості про персонал
  • ключові успіхи бізнесу та унікальну перевагу

Не забувайте про хибну конкуренцію, вона може бути основним мотивом та інтересом з боку покупця. Це розуміння дасть змогу точніше вибудовувати стратегію продажу.
Найпоширеніші помилки під час продажу бізнесу - неправильна оцінка вартості та завищені показники. Покупцеві не важливо, скільки сил і емоцій ви вклали в компанію. Його цікавить лише те, скільки грошей він зможе заробити. Оцінювати майбутню угоду потрібно об'єктивно, орієнтуючись на реальні фінансові показники, а не на особисті почуття.

Пропозицію про продаж адаптують під кожного потенційного покупця. Важливо розуміти його мотиви. Саме покупець і його цілі визначатимуть ваші дії під час підготовки бізнесу до продажу.

З чого почати?
Продаж бізнесу, навіть збиткового, має відбуватися на максимально вигідних умовах. Замислюючись про продаж у «першому» наближенні, потрібно:
1. вивчити і проаналізувати ринок. Яку частку у відсотках займає ваш бізнес сьогодні на цьому ринку?
Займіться моніторингом ринків і відстежте їхню консолідацію. Вивчайте звіти і статистичні показники в різних галузях. Важливо орієнтуватися на ринки, що зростають, і прогнози аналітиків. Слідкуйте за нішами, що розвиваються. Звертайте увагу на публічні угоди - майже вся інформація є у відкритому доступі.

2. вивчити і проаналізувати ринок вашого бізнесу.
Якщо ви не можете зрозуміти, що відбувається на ринку, ТОВ "ЄЙФОС ХАБ" допоможе вам оцінити затребуваність подібної пропозиції, розбере поточні тренди.
Профільний і непрофільний покупець
Хто може бути зацікавлений у купівлі вашого бізнесу? Конкуренти, інвестори, партнери, співробітники компанії або не пов'язані з компанією особи, яким цікавий готовий бізнес.

Непрофільний покупець - це людина/компанія, яка не має досвіду у вашій ніші. Угода з таким покупцем може мати багато підводних каменів.

Профільний покупець найчастіше знає напрямок діяльності компанії, яка його цікавить, розуміє, які кошти він готовий вкласти. Угода з таким покупцем принесе кратно більше вигоди обом сторонам.

Пакет документів: що потрібно підготувати?
Продаж бізнесу - це складний і багаторівневий процес. Успіх угоди залежить від ретельної підготовки, професійного підходу і розуміння потреб покупця.

Фінансові аналітики компанії ТОВ "ЄЙФОС ХАБ" проведуть оцінку вашого бізнесу і допоможуть підготувати необхідні для продажу пакет документів:
  • Фінансові звіти. Баланс, звіт про прибуток і збитки, дані про рух грошових коштів за останні 3-5 років.
  • Список активів і зобов'язань. Нерухомість, обладнання, борги, контракти.
  • Юридична документація. Ліцензії, патенти, договори оренди, угоди з ключовими партнерами.
  • Бізнес-план. План розвитку компанії з прогнозами прибутковості.
Залишити заявку на консультацію